Selecteer een pagina

In deze blog neem ik je grotendeels mee door de eerste module van de opleiding. Hierin kun je zien wat er komt kijken bij het opstarten van een bedrijf, hoe het wordt aangepakt in de opleiding en hoe het mij vergaan is.

 

Oké, een nieuwe stap, en meteen mag ik aan mijn eerste opdracht beginnen: me voorstellen in de community middels een video, maar dat is spannend….!

Gelijk uit die comfortzone, hoppa! Na 10 x opnieuw gedaan staat hij er dan, dan maar met die ene hapering van mijn stem erin, wat maakt het ook uit, we zijn allemaal mensen toch? Je moet het gewoon DOEN. En dat is eigenlijk al de hele essentie van de opleiding, maar ook van het ondernemerschap, want wie niks doet, komt niet vooruit. Je mindset word veranderd en belemmerende overtuigingen worden aan de kant gezet. Je leert dat fouten maken niet erg is, omdat je van deze fouten in gaat zien hoe het ook anders kan. Zonder deze fouten kun je niet leren.

Opdracht 2:
Zorg voor een rustige werkplek in huis. Goed…waar moet ik beginnen..?

Na een paar keer naar de stort te hebben gereden, heb ik de zolder redelijk leeg. Checklist volgen, over het inrichten van mijn kantoor. Ja, aan alles wordt gedacht bij de opleiding. Een goede werkhouding is belangrijk, ergonomische stoel, muis, laptop en bureau op goede hoogte, en zorg voor voldoende licht. De wifi moet in orde zijn, een versterker gekocht en kabel doorgetrokken naar boven. Headset is ook heel fijn voor goede gesprekken via Zoom. Zorg voor een virusscanner, een printer met scanner en invoerlade is handig. Sla je werk op in Dropbox, zodat je een back-up hebt. Een laptop met genoeg intern geheugen en een externe harde schijf mogen hierbij niet ontbreken. Zorg tijdens je werk voor genoeg mini breaks wordt verteld, dus regelmatig even je benen strekken of een kopje thee halen beneden. Zorg goed voor jezelf en werk niet in je pyjama. Het blijken stuk voor stuk goede tips.

De checklist voor ik start: mag ik naast mijn dienstverband voor mezelf beginnen?

Als ik een uitkering zou hebben, contact leggen met deze instantie zodat mijn uitkering niet (te snel) in het gedrang komt. Hoeveel uur per week/maand wil ik besteden aan mijn bedrijf? Zo bepaal ik meteen mijn grenzen tussen werk/gezin. Wees realistisch en zorg voor balans. Mijn inkomensdoel bepalen voor het komende jaar. Ook komt de vraag, waar wil ik staan over 5 jaar? Van welk leven droom ik? Ik word aan het denken gezet. Alvast sparen om mezelf verder te ontwikkelen is een laatste en hele goede tip in dit rijtje.

Goed, dat is geregeld. Nu komt het mooiste, de bedrijfsnaam kiezen.

Maar dat is een dingetje hoor! Poeh! Na lang wikken en wegen en checken bij de KvK of deze naam al niet bestaat, had ik eindelijk de naam VA-2Gather. Na een nachtje hierover te hebben geslapen vond ik dit niet genoeg bij me passen. Het klonk te moeilijk in mijn mond. Ik heet Aafje, dus waarom niet gewoon AAF. Virtual Business Support?

Hierna kan ik een domeinnaam kiezen voor de website, het liefst kort houden en geen klinkers na elkaar.

Check. ook leg ik hem meteen vast. Welke hosting kies je dan? Naast de voorbeelden die in de opleiding gegeven wordt, kan ik hierbij mijn vraag kwijt in de community. Er wordt goed op gereageerd en krijg goeie tips van mede-collega’s. Ik heb gekozen voor Vimexx, goedkoop en een goede service.

Inschrijven bij KvK. Spannend!

Na een paar keer diep zuchten de moed opgeraapt om een afspraak te maken. Die staat. Ach zeggen mensen om me heen, het is puur een kwestie van een paar formulieren invullen, je staat zo weer buiten! Laat ik nu net op die ene dag een vrouw tegenover me hebben met een pesthumeur…ik had bijna niet mogen beginnen! Gelukkig laat ik in het gesprek weten dat ik genoeg aan acquisitie doe via de opleiding, en weet ik haar te overtuigen dat het echt wel mijn bedoeling is om  het komende jaar genoeg omzet te draaien. Oké, weer een drempel overwonnen, ik mag gaan als eigenaar van AAF. Virtual Business Support. Op naar de Champagne!

Wat komt er nog meer bij kijken?

Ik moet een zakelijke bankrekening openen. Het is goed om zakelijk en privé gescheiden te houden, dus ik open een rekening bij de KNAB bank. Ook krijg ik een financieel overzicht template met bij de opleiding waar ik mijn uitgaven en inkomsten in bij kan houden. Hoe alles werkt wordt stap voor stap uitgelegd middels video.  Ook zal ik mijn zakelijke kilometers bij moeten houden, mijn uren bijhouden via de tool Toggl, mijn telefoonrekening op mijn bedrijfsnaam zetten en facturen en bonnen bewaren. Ik kan als ondernemer korting krijgen bij de zorgverkering en me eventueel aansluiten bij ZZP Nederland.

Nu kan ik beginnen. De basis is gelegd.

Er wordt me na voorgaande opdrachten in module het volgende verteld: Eigenlijk is het heel simpel, je hoeft alleen maar het probleem op te lossen van je ideale klant. Oooh, appeltje eitje! hoor je me al denken? 😉  Maar er komt veel meer bij kijken…

Wat houdt het ondernemerschap dan eigenlijk in?

– zorgen voor je eigen inkomen;
– Zelf ideale klanten vinden;
– Zelf zichtbaar zijn;
– Je eigen diensten in de markt aanbieden;
– Deze diensten ook uitvoeren
– Je eigen boekhouding/administratie doen;
– Zelf bepalen welke kosten je maakt/investeringen in je bedrijf;
– Verzekeringen/pensioen
– Vrijheid

En wat is daarin belangrijk?

– Jouw ‘ why ‘ Weten waar je het voor doet
– Zelfdiscipline > Dunne scheidslijn privé/werk
– Goed plannen
– Structuur & overzicht
– Initiatief nemen > Actie!
– Gedreven zijn > Tonen van passie en lef
– Klantvriendelijk
– Leergierig > sta jezelf toe leerling te mogen zijn
– Zelfstandigheid
– Verantwoordelijk voelen voor je eigen werk
– Hoge kwaliteit afleveren

Maar wat vooral belangrijk is, is dat je altijd je eigen pad moet volgen, want het pad van een ander zal je nooit echte voldoening geven.

 

We krijgen tevens in module 1 een stuk over de verschillende tijdperken van het ondernemerschap en in deze tijd is snel veranderen cruciaal om te overleven.

 

Waar lopen ondernemers tegenaan?

– Korte termijn doelen
– Niet helder: ideale klant, dienstenaanbod
– Geen duidelijke personal branding / onderscheidend vermogen
– Niet zichtbaar genoeg in de markt / niet consequent in de marketing
– Geen financieel overzicht / vragen geen goede prijzen
– Bedrijf niet goed georganiseerd / chaos/ geen overzicht / structuur
– Geen methode / processen / systemen / automatiseren te weinig
– Geen helder en concreet businessplan
– Geen salesplan. Niet consequent opvolgen = tekort aan omzet
– Tekort aan tijd. Blijven alles alleen doen. Groeien niet verder
– Balans tussen werk en privé
– Véél te brede focus
– Durven niet buiten hun comfortzone te gaan
– Laten daardoor kansen liggen -> persoonlijke ontwikkeling

En hoe kan een VA hierin dan van betekenis zijn?

Door te weten wat het doel van de klant is, te organiseren, overzicht en structuur te geven, initiatief te tonen. Procesbeschrijvingen aan te maken, terugkerende taken te systematiseren en te automatiseren.
Ondersteunen in de marketing en continuïteit hierin (= meer omzet).
Ondersteunen in de salesactiviteiten en de continuïteit hierin (= meer omzet).
Te professionaliseren en de klant begrijpen en steunen om door hun comfortzone te gaan.
Door taken uit handen te nemen, zij hun core business, de VA zijn/haar expertise waardoor
ze beide blij en energiek zijn.
Door als een sparringpartner mee te denken, open en eerlijk te communiceren, betrokken en verbonden te zijn. Kwaliteit leveren en afspraken nakomen, verantwoordelijkheid nemen,
goed luisteren en problemen oplossen, service bieden.

Verder mocht ik nog richting bepalen, een moodboard maken, waar gaat mijn hart nou echt sneller van kloppen?

Waar word ik nu ECHT blij van en vind ik leuk om te doen? (dit is me een zoektocht! Maar superleuk), tarieven bepalen, marketingboodschap bepalen, je elevatorpitch bepalen en kunnen zeggen. je krijgt inspiraties,  een management drives test, je moet marktonderzoeken gaan doen, juridische uitleg en documenten die je mag gebruiken, een sterk bedrijfsfundament ga je neerzetten door een goede mappenstructuur aan te maken, een goede voicemail in te spreken, hoe zet je een goede planning in elkaar? Een stuk uitleg over personal branding, website, je krijgt content voor social media, er wordt uitgelegd hoe je je facebookbanner responsive moet maken, er zit een presentatie masterclass in van Anne Quaars, een stukje zichtbaarheid en marketingstrategie, je moet erachter komen wat je kernwaarden zijn, je Unique Selling Points ontdekken, je leert over waarderend communiceren, intakes te doen, bezwaren te weerleggen, de problemen en verlangens van je doelgroep helder te krijgen, hoe je het beste kunt reageren op een VA-oproep, hoe stel je je op bij nieuwe samenwerkingen en daarbij krijg je bijbehorende documenten, templates en procesbeschrijvingen. Werken volgens het Startsmart principe.

……

Ik heb de opleiding met succes afgerond,

maar zonder ondernemerschap ervaring kun je je voorstellen, dat ik even een paar maanden letterlijk knock-out was van alle informatie die op me afgekomen was.

Wauw. Wat. Gaaf.

 

Enthousiaste, ondernemende groet, Aafje